skip to Main Content

Wat is Content Marketing?

Er wordt veel gesproken over Content Marketing. Zoveel zelfs dat er een Instituut is opgericht. Volgens het Content Marketing Instituut (CMI) is het een strategische marktbenadering gefocust op het maken en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden.
Volgens Wikipedia kan content zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics.

Bij veel organisaties zal het uiteindelijke doel zijn om te komen tot een winstgevend klantgedrag, maar het doel kan ook zijn om klanten te vinden, binden of inspireren.

Is Content Marketing iets nieuws, heb ik iets gemist?

Hetzelfde CMI heeft een mooie infographic gemaakt die laat zien dat content marketing al in 1732 werd bedreven door Benjamin Franklin met zijn eigen Almanak. Owned content voor de liefhebber van Engelse termen.  Mond-tot-mond, drukwerk, radio, tv, tape, video en natuurlijk CD(R), DVD en USB hebben het eenvoudiger en goedkoper gemaakt om content te verspreiden.

Maar Internet en sociale media hebben het bereik en de snelheid van verspreiding voor altijd veranderd. En daarmee de verwachtingen van de klant.

Waarom is Content Marketing zo relevant?

In het tijdperk van informatie, waarin fake news soms nauwelijks te onderscheiden is van echt nieuws, heeft u te maken met (potentiële) klanten die beter geïnformeerd zijn dan ooit. Beter soms dan uw (junior) verkoper of de klachtenlijn. De zoektocht naar nieuwe producten en diensten begint vaak online, “even googelen”.

Content wordt door grote bedrijven nog dagelijks ingezet via de krant, radio en tv. Maar denk ook eens aan uw onderneming, uw kantine, de wachtkamer, uw winkel, de showroom, de paskamer of uw aanwezigheid tijdens evenementen en klantbezoeken.

De klant van vandaag bepaald zelf wat relevant, geloofwaardig en waardevol is en sociale media zijn niet het enige wat zij gebruiken om informatie of nieuws te vinden.

Hoe kan ik klanten vinden met Content Marketing?

Social Media spelen een belangrijke rol, maar ook andere netwerken en omgevingen waar min of meer neutraal informatie wordt uitgewisseld. De klant van vandaag verwacht van bedrijven en organisaties dat zij snel en toegankelijk alle voor hen relevante informatie beschikbaar hebben. Makkelijk vindbaar en in de vorm van van oplossingen, tips en verhalen. Mensen delen informatie en ervaringen makkelijk online, via sociale media, maar ook nog steeds gewoon via persoonlijk contact, email, sms en de brievenbus.

Hoe kan ik klanten binden met Content Marketing

Een klant zal het waarderen als de content de klant echt helpt. Goede content zorgt voor communicatie en interactie als deze wordt verspreid in het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Tussen klanten onderling , tussen klant en organisatie en tussen klant en potentiële klant.

Hoe kan ik klanten inspireren met Content Marketing

Content marketing distributie- gebeurt al in tv programma’s en series, virtual  en augmented reality, online spelletjes, quizzen en zelfs in populaire  films. Maar vergeet naast lezen, zien en horen, ook voelen en ruiken niet. De geur van bloemen past op een postzegel, met een schelp kun je de zee horen. Of laat uw klant eens voelen aan uw nieuwe product via een kaartje.

Wat voor content kan ik maken of hergebruiken?

Het is belangrijk om te kiezen voor onderwerpen die optimaal passen bij het doel, wat wilt u bereiken met de content. Goede en aantrekkelijke informatie over onderwerpen en thema’s waar u in bent gespecialiseerd. U weet er namelijk alles van en u kunt eenvoudig al uw kennis delen. Uw kennis zet u daarmee om in waarde voor de klant.

Wat vinden mijn (potentiële) klanten leuk/interessant?

Wat willen bestaande klanten van u, hoe komen nieuwe klanten bij u terecht en wat zijn hun verwachtingen? Bied u een uniek en waardevol product aan? Of is uw product minder uniek en heeft u misschien het beste verkoop, installatie of after-sales team? Content heeft als doel om de communicatie en vooral interactie te starten. Praat eens met uw klanten, waar halen zij hun informatie en inspiratie vandaan. Bekijk ook eens hun profiel op Facebook of LinkedIn. Welke (bekende) mensen en merken volgen zij?

Hoe onderzoek ik wat mijn publiek leuk vindt?

Sociale media zijn steeds vaker, naast zoekmachines en bekenden, het startpunt van nieuws en vermaak. Mensen scrollen op hun telefoon of tablet en stoppen pas als iets interessant of nieuw lijkt, afkomstig van iemand die ze vertrouwen en waarderen. Kijk eens hoe uw concurrenten het doen, wat plaatsen zij op sociale media, wanneer en hoe vaak? Worden deze berichten veel gedeeld en voorzien van commentaar of een reactie,. Of is er weinig interactie?

Het beste onderzoek is ervaring. Maak een bericht op sociale media en ervaar wat wel en niet gewaardeerd wordt, wat wel succes oplevert en wat niet. Als u al enige ervaring heeft en inzicht in de statistieken van de sociale media-accounts, plaats dan eens een paar verschillende posts en analyseer de prestaties van deze posts. Ontdek direct waarom bepaalde posts niet goed scoren, en waarom andere posts juist wel goed scoren.

Hoe moet ik mijn content verspreiden?

U kunt content heel eenvoudig via social media verspreiden..
Heeft u een blog geschreven of een leuke foto of video gemaakt? Plaats de link of de inhoud op Instagram, LinkedIn, Twitter en Facebook. Dit zijn natuurlijk slechts een paar mogelijkheden, maar u heeft dan al 4 populaire kanalen te pakken. Zorg wel dat de inhoud past bij de lezer en de context. Een LinkedIn bericht heeft meer een zakelijke inhoud, een Facebook bericht kan heel luchtig maar ook confronterend of inspirerend zijn. En een Twitter bericht is vaak maar een paar minuten zichtbaar, maar de tweets van @PotUS halen soms het journaal.

Het mooie is dat u de distributie van content via sociale media-kanalen kan plannen en automatiseren, net als die van nieuwsbrieven en printuitgaven. Herhaal succes en leer van dingen die minder goed gaan. Er is een wereld aan software beschikbaar, gratis en betaald, waarmee u berichten (uitgesteld) kunt posten op de diverse sociale media-kanalen en ook zien wie wat leest, deelt of waar een reactie plaatst.

U kunt content ook verspreiden door er aandacht aan te besteden in uw nieuwsbrief. Vergeet niet  medewerkers, leveranciers, partners of aandeelhouders te informeren over de nieuwe content via hun favoriete kanalen (intranet, webshop, website, persoonlijk contact, secretaresse, verkopers, etc.).

Zo bereikt u uw klant op de juiste plaats, op het juiste tijdstip met de juiste informatie. In de zomer op het strand en in de winter in de bergen. Of andersom, dat hangt dus helemaal van uw klant af.

Hoe kan ik mijn content hergebruiken?

De meeste content wordt op den duur minder effectief. Het mooie is dat u het niet hoeft weg te gooien, maar kunt hergebruiken. Dat past goed bij de huidige tijdgeest en ook wij van Content Marketing Loket zijn gek op hergebruik. Zo maken wij van de verschillende vragen in deze FAQ (meest gestelde vragen) of Top 10 vragen over Content Marketing ook aparte posts. En plaatsen die wellicht in de toekomst ook nog een keer in onze nieuwsbrief.

Kijk eens in uw eigen tijdlijn, wellicht zijn er populaire bericht  die u enige tijd geleden hebt gepost. Misschien is er inmiddels meer informatie over het onderwerp of thema bekend of zijn er klant ervaringen en kunt u een update schrijven. Of commentaar geven op een  eigen artikel.  U kunt ook artikel of samenvatting schrijven van een bijeenkomst of een video die is gemaakt.

De content die niet verouderd, de klassieker, blijft effectief. Oud is potentieel goud. Aan goede content hoef je weinig te veranderen, hooguit restaureren, verplaatsen naar een andere omgeving, onderdeel maken van een collectie of remixen tot een nieuwe ervaring.

Want content marketing is vooral een verhaal vertellen.  Uw verhaal, hoe u  andere mensen helpt hun doelen te bereik.

Aan de slag met content marketing

Content marketing is heel belangrijk voor ondernemers, voor álle ondernemers, maar zeker ondernemers in West-Friesland. Want uw potentiële klanten steken dankzij internet  in milliseconden de beroemde omringdijk en zelfs onze landsgrenzen over.

Als u er nog altijd geen aandacht aan besteedt, dan kost u dit gegarandeerd klanten en verkopen. Zonde, want uiteindelijk willen we allemaal succes en tijd over houden voor de belangrijkere zaken.

U wilt aan de slag met content marketing en sociale media, maar weet niet goed hoe of waar te beginnen? Wij helpen u graag verder.

Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Lees meer

Breng zelf uw kinderen naar bed, dankzij het Content Marketing Loket.

Back To Top